Wat is dry needling?

Dry needling is een behandelmethode voor de behandeling van pijnklachten op basis van spierspanning en pijnlijke punten in de spier oftewel triggerpoints. Tijdens de behandeling wordt een droog (dry) naaldje (needle) in de triggerpoint gebracht, waardoor deze weer kan ontspannen en geen klachten meer geeft. Bij dry needling wordt meestal één naald gebruikt, waarmee kortdurend de spier wordt geprikkeld. Dry needling therapie is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling werkt op specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’-behandeling. Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt.

Wat kan er tijdens een behandeling gevoeld worden?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Door het naaldje wordt er in de spier een reflex (twitch) opgewekt. Dit voelt aan als een klein 'scheutje' of stroomstootje. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Daarnaast worden soms tintelingen, prikkels of lichte pijn op een andere plaats gevoeld omdat de naald in een triggerpoint wordt gezet. Ook deze klachten verdwijnen na verloop van tijd vanzelf weer.

Wat zijn de effecten van een dry needling behandeling?

In veel gevallen is na één of enkele behandelingen minder pijn en stijfheid merkbaar. Naast de behandeling voor de triggerpoints krijg je ook oefeningen mee om de spieren weer beter te laten samenwerken. Dit zorgt er weer voor de klachten niet of minder snel terug keren en jij zelf controle krijgt over jouw klachten.

Wordt dry needling vergoedt?

Dry needling is een middel die de fysiotherapeut in de behandeling kan gebruiken. Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, wordt de behandeling volledig vergoed door uw zorgverzekeraar.